+381641406844 jovana_srejic@yahoo.com

Ovo je izuzetno značajna tema o kojoj se nedovoljno govori.

Za početak ću pomenuti tri stvari:

1.Koju vrstu hranljivih materija maligne ćelije koriste za stvaranje energije

2. Koliko je značajan broj sati u toku dana tokom kog unosimo i ne unosimo hranu

3.Koje su to namirnice koje imaju antikancerogeni potencijal. Ujedno ću podeliti sa vama recepte za pripremu sokova koji sadrže vrlo snažne antikancerogene materije, sa kojima bi bilo idealno da obogatite vašu ishranu čak i preventivno!

Odgovor na prvo pitanje. Jedno od najznačajnih pitanja je kako zaustaviti stvaranje malignih ćelija. Sa biološke tačke gledišta važno je da razumemo odakle ove ćelije dobijaju energiju, jer bez energije nema života. Recimo da u ćelijama postoji nešto nalik malim akumulatorima, i ti akumulatori uzimaju određene hranljive materije i koriste ih za proizvodnju energije. Ovo je inače mehanizam koji postoji u apsolutno svim ćelijama u našem telu. Ti mali “akumulatori” se ustvari zovu mitohondrije. Ono što su naučnici utvrdili je da maligne ćelije imaju oštećene mitohondrije. To znači da one, zbog tog oštećenja, ne mogu da koriste sve dostupne materije da proizvedu energiju. I to je izuzetno važno otkriće! Maligne ćelije mogu da koriste samo šećere da bi proizvodile energiju! Sa druge strane zdrave ćelije mogu takođe da koriste šećere, ali mogu da koriste i materije koje nastaju iz proteina i masnoća koje mi unesemo putem hrane. Dakle ideja kod prilagođavanja ishrane u cilju zaustavljanja razvoja malignih ćelija je da ne unosimo šećere, jer će to izgladneti maligne ćelije, dok će naše ostale zdrave ćelije da se adaptiraju na korišćenje alternativnih izvora za stvaranje energije.

Ako ne unosimo šećere, šta ćemo da unosimo? Najjednostavnije rečeno unosićemo najviše masnoće, manju količinu proteina i vrlo vrlo malo ugljenih hidrata. Pogodili ste opisala sam keto ishranu.

Keto ishrana je dobila svoje ime po tome što se najviše unose masnoće od kojih se u procesu metabolisanja stvaraju ketonska tela. Za sada neću mnogo ulaziti u detalje ali ta velika količina ketonskih tela u našoj krvi uzrokuje stanje koje se zove nutritivna ketoza. Važno je da odmah znate da nutritivna ketoza nije isto što i ketoacidoza (zajedničko za oba stanja je visok nivo ketonskih tela u krvi, ali se ostali važni parametri potpuno razlikuju).

Kod ketoacidoze (koja se javlja kod dijabetesa) je visoka glikemija, visok nivo insulina i niska ph vrednost u krvi. Kod nutritivne ketoze je glikemija niska, nizak je nivo insulina a ph krvi je normalan. Ove razlike postoje jer se masti potpuno drugačije metabolišu u uslovima visokog i niskog nivoa insulina.

Dakle keto ishrana (unos najvećeg broja kalorija iz masti, umeren/niži unos proteina i vrlo nizak unos ugljenih hidrata), doprinosi stvaranju ketonskih tela koja praktično izgladnjuju ćelije raka jer njihove mitohondrije ne mogu da proizvode energiju ! Sa druge strane maligne ćelije odlično koriste glukozu (šećere) čak i proteine- jer se iz amino kiselina procesom glukoneogeneze sintetiše glukoza (prost šećer).

2.Odgovor na drugo pitanje. Veoma je važno koliko sati dnevno jedete i koliko sati dnevno ne unosite hranu. Idealno je da sve obroke unesete u periodu od 8 sati npr između 12 i 20h, dok preostalih 16 sati ne unosite hranu. U tom periodu kada ne unosite hranu vaše ćelije se drugačije ponašaju i praktično intenzivno zamenjuju sve oštećene ćelije sa novim, mladim, zdravim ćelijama

3. Odgovor na treće pitanje. 30 NAMIRNICA SA SNAŽNIM ANTIKANCEROGENIM SVOJSTVIMA

1.Špargla

2.Avokado

3.Borovnice

4.Klice Brokolija

5.Organski Puter od krava sa pašnjaka

6.Čia semenke

7.Hlorela

8.Kokos

9.Krastavac

10.Pečurka Cordyceps

11.Fermentisana hrana-turšija, jogurt, kefir

12.Beli luk

13.Đumbir

14.Ginseng

15.Organska govedina

16.Zeleni čaj

17. Izvor Sveti Bosiljak-Tulsi

18.Kelj

19.Sea Kelp- morska alga Kelp

20.Limun

21. Silimarin (lat. Silybum marianum), silimarin ili gujina trava

22.Origano

23.Bundevine Semenke

24.Peršun

25.Nana

26.Crveni luk

27. Resveratrol –izvor ljuska crnog grožđa, vino, sirovi kakao, borovnice,brusnice, dud, crna borovnica (Mlajevka), pistaći

28. Rhodiola- zlatni koren, sibirska ili arktička ruža, carska biljka

29.Divlji Losos

30. Spirulina

31. Kurkuma

Najbolje namirnice za pripremu soka

Najbolje voće za sok
Limum, Limeta Zelene jabuke može bobičasto voće (Jagoda, borovnica, brusnica, kupina, malina i ribizla)
Najbolje povrće za sok
Krastavac Celer Kineski kupus (Bok Choy) može šargarepa
Dodajte Zeleno lisnato povrće Spanać Kelj Raštan zelje Potočarka Listovi proklijale pšenice (ili drugih proklijalih žitarica
Dodajte Začinsko bilje Peršun Korijander List maslačka Đumbir Kurkuma Silimarin/Gujina trava (Milk Thistle)
Dodajte Alge Spirulina Hlorela

RECEPTI ZA SOKOVE

Limun / Đumbir:

1 limun, 1 mala jabuka Granni Smith, 2 šake spanaća, 1 šaka lista maslačka, ½ šake korijandera, 1 krastavac, 1 komad korena đumbira

Lime / Đumbir:

1 mala jabuka Granni Smith, 1 limeta, 2 šake potočarke, 1 šaka lista kopra, 1 šaka peršuna, 1 stabljika celera, 1 komad korena đumbira

Super Detoks:

1 mala jabuka Granni Smith,1 limun ili limeta, 1 stabljika bok choi (kineski kupus), 1 krastavac, 2 šake spanaća, 1 veza korijandera, 1 komad korena đumbira, 1 kašičica kurkume

Krastavac/Spanać

Sastojci: 1 Krastavac, 1 šolja spanaća, 1 zelena jabuka, Šaka peršuna, 1 komadkoren đumbira, 1 šolja kokosove (ili obične flaširane) vode

Šargarepa/Kelj

Sastojci: 1 šolja spanaća, 3 lista kelja, 1 šargarepa, 1/2 Limuna, 1 čen belog luka

Cvekla/šargarepa

Sastojci: 1 Cvekla, 1 šargarepa, 1 jabuka, 1/2 Limuna, 1 kafene kašike kurkume

Krastavac/kelj

Sastojci: 1/2 Krastavca, 1 jabuka (zelena), 2 šolje spanaća, 1 šolja listova kelja, 1/2 šolje obične flaširane vode

Brokoli/Pšenica

Sastojci: 1 šolja brokolija, Pola krastavca, ½ šolje peršuna, ½ šolje proklijale pšenice

Kelj/Limun/Đumbir

Sastojci: 2 šolje kelja, 1 jabuka, ½ limuna, komad đumbira

Đumbir/Kivi

Sastojci: 3 stabljike celera, 1 kivi, 4 lista zelene salate, komad đumbira

Čia smoothie

Sastojci: 2 velike šolje kelja, 1/2 šolje jagoda, 1 ½ šolje kokosove vode ili obične vode iz flaše, 2 kašike čia semena

Brokoli Smoothie

Sastojci: 2 šolje brokolija, 1/3 banane, 1 zelena jabuka, 1 ½ šolje kokosove vode ili obične vode iz flaše

Smoothie sa zelenim čajem

Sastojci: 1 pomorandža, ½ šolje ananasa, 1 šolja spanaća, 1-½ šolje zelenog čaja

Jabuka/šargarepa/brokoli/Cvekla

Sastojci: 1 zelena jabuka, 4 šargarepe, 1 šolja brokolija, 1 srednja cvekla

Šargarepa/ kupus /ananas

Sastojci: 6 šargarepa , 1/4 ljubičastog kupusa, ½ šolje ananasa

Krastavac /đumbir/ cvekla

Sastojci: 1 krastavac, 1 cvekla srednje veličine, , 1 komad đumbira

Krastavac/šargarepa/kelj

Sastojci: 1 krastavac, 4 šargarepe, 4 lista kelja