+381641406844 jovana_srejic@yahoo.com

Uvek je dobra ideja da imamo malu rezervu namirnica u kuhinjskim ormarićima ili kuhinjskoj ostavi.

Nepredviđene situacije se dešavaju: od nemogućnosti odlaženja u prodavnicu, do kašnjenja plate, iznenadnog povećanja broja porcija koje trebamo da pripremimo, potrebe da pomognemo nekom iz svoje okoline, nestanka električne energije.

Namirnice koje bi trebalo da budu u našim ormarićima:

Nisu lako kvarljive,

Imaju dug rok trajanja (1 godinu ili duže)

Ne zahtevaju držanje u frižideru.

Evo liste namirnica koje bi trebalo da imate:

1. Konzervisana tunjevina, losos, sardine

Sveže meso i sveža riba se mogu brzo pokvariti, u roku od nekoliko dana. Zato konzervisane ribe kao što su sardine, tuna, losos čine odličan izvor proteina. Potražite vrste upakovane u vodu, sopstvenom soku ili maslinovom ulju, a izbegavajte proizvode u prerađenom biljnom ulju.

2. Jezgrasto voće, pa čak i puter od jezgrastog voća (orasi, lešnici, bademi, pistaći, indijski orah…).

Zbog visoke kalorijske vrednosti, dovoljno da svega nekoliko komada badema, oraha ili lešnika dodate u svoj meni. Možete ga koristiti na različite načine: za pripremu zdravih dezerata, proteinskih šejkova, ovsenik kaša, ili za pripremu slanih jela koja podsećaju na kinesku kuhinju (kockice mesa, kockice povrća i malo iseckanog kikirikija ili indijskog oraha)

3.Semenke (lan, čia, bundevine, suncokretove, itd.) Sve vrste semenki mogu se smatrati zdravom hranom jer su sjajni izvori minerala, masti, pa čak i nekih proteina. Pokušajte napraviti chia puding sa mlekom po izboru, dodajte semenke u ovsenu kašu ili napravite svoje domaće musli štanglice sa suvim voćem i semenkama.

4.Mleko (biljno ili kravlje): konzervisano, u prahu ili u tetrapaku

Možete obabrati kokosovo mleko u konzervi, dugotrajno kravlje mleko, mleko u prahu, surutku u prahu, proteinski powder

5. Maslinovo i kokosovo ulje

Potrebno je da ih čuvate na tamnom mestu, odaberite kvalitetno hladno ceđeno ulje.

6. Pršuta ili slanina

Ovi proizvodi bi mogli biti dobra opcija jedino ukoliko ih nabavite od individualnih (ili idealno organskih) proizvođača, za koje znate da životinje ne hrane koncentratom, antibioticima, hormonima. Jednako je važno da u slaninu ili pršutu ne dodaju nutrite ili druge aditive kako bi produžili rok trajanja i skratili sam proces sušenja.

Preporuka je da ove proizvode koristite u maloj količini kao dodatak jelima. Npr napravite obrok salatu sa nekoliko trakica pršute ili pripremite grilovano povrće sa nekoliko komada propržene slanine.

7.Mahunarke (pasulj, sočivo, grašak) suve ili konzervisane

Mahunarke su jedne od najjeftinijih nekvarljivih namirnica koje postoje, plus mogu se pripremiti na puno različitih načina i traju veoma dugo. Pasulj u konzervi možete odmah koristiti za pripremu salate u kombinaciji sa svežim ili proprženim povrćem , testeninom ili kuvanim žitaricama. Suve mahunarke možete pripremiti na tradicionalan način. Dostupni su i gotovi obroci koji je spremni za otprilike jednu minutu; međutim, odlučite se za ovu opciju najređe, jedino u situaciji kada nemate električnu energiju.

8.Žitarice i proizvodi od celog zrna žitarica (ovas, kinoa, raž, kukuruz itd.) Odaberite integralni pirinač, ražano, ovseno, ječmeno, heljdino brašno, testeninu napravljenu od tih vrsti brašna, kupite ovsene pahuljice, kinou, krekere od celih žitarica ili lanene pločice. Od zrna kukuruza možete napraviti i kokice.

9.Suvo pre svega bobičasto voće. Ovo su namirnice velike kalorijske vrednosti i treba ih dodavatiobrocima u količini od 10-15 grama.Potražite nezaslađene borovnice, jagode, brusnice, maline, višnje, goji bobice u prodavnicama zdrave hrane. Dobar izbor su i suve kajsije, šljive, urme.

10.Turšija, džem. Kada sveže povrće nije dostupno, jedna od najboljih alternativa je turšija i to idealno biološki pripremljena (priprema uz dodavanje soli ili soli i sirćeta) Ovo povrće je važan izvor probiotskih bakterija. Džem može biti zdrav desert, pogotovu ako je pripremljen po modifikovanom receptu sa mnogo manjom količinom šećera ili bez šećera ali uz dodavanje stevije.

11. Povrće i voće u konzervama

Naravno da je najbolja opcija sveže povrće i voće. Druga preporučljiva i zdrava opcija je zamrznuto povrće i voće. Ipak namirnice u konzervama ne zahtevaju čuvanje u frižideru ili zamrzivaču, pa je ok da imate nekoliko konzervi ananasa, oljuštenih blanširanih kajsija. Obratite obavezno pažnju na količinu dodatog šećera ili sirupa, odlučite se za najmanje zaslađene opcije. Od povrća odaberite npr paradajz pelat.

12.Začini

Da bi ste dodali ili pojačali ukus jelima, začini koje trebate da imate uključuju: Sirovi med, Sušeno bilje i Začine (sve vrste), Senf, Sirće (jabukovo, balzamiko i belo), BBK sos sa malo šećera, Čili, Tamari / soja sos, Miso Tahini, Ekstrakt stevije.

Namirnice koje ne spadaju u grupu nekvarljivih ali koje će najduže trajati (oko nedelju dana):

Korenasto povrće poput krompira, šargarepe, korena celera

Jabuke, Pomorandže, Limun, Avokado ( ne sasvim zreo)

Beli luk, crni luk, đumbir

Jaja

Organski tofu

I naravno, smrznuto povrće, meso i voće ako je zamrzavanje opcija