+381641406844 jovana_srejic@yahoo.com

Da li je vaš odnos sa hranom zdrav? Nažalost postoji mnogo različitih načina kako se poremećaj ispoljava. Najčešće se poremećen odnos sa hranom manifestuje kao: prejedanje, ekstremna restrikcija unosa hrane, potpuna opsednutost zdravom hranom, ekstremno višesatno ili celodnevno vežbanje u cilju kompenzacije prekomernog unosa hrane…

Da li postavljate sebi ova pitanja:

Šta ću sledeće da pojedem?

Da li ću moći da se zaustavim kada počnem da jedem?

Da li sam pojela previše?

Da li je neko primetio koliko sam hrane pojela?

Da li ću se ugojiti od ovog obroka?

Koliko brzo ću uspeti da izgubim kilograme koje sam dodala prejedanjem?

Koliko otprilike kalorija ima hrana koju sam upravo pojela?

Da li je ovo zaista zdravo, da li je zaista organski proizvedeno, da li je zaista pripremljeno bez dodavanja aditiva i veštačkih sastojaka?

Koliko vremena mi treba da u teretani potrošim kalorije koje sam upravo unela?

Da, sva ova pitanja ukazuje na to da između vas i hrane postoji problem.

Kako god da se ispoljava poremećen odnos sa hranom, ne postoji jedinstveni pristup koji je primenljiv u svakom slučaju. Uvek je neophodno naći individualizovan pristup. Ponekada je moguće da osoba sama prepozna problem vrlo rano i uspe da nađe rešenje, ponekada je neophodna profesionalna pomoć.

U ovom tekstu vam nudimo različite tehnike koje mogu biti korisne.

Umesto dijete naučite da se zdravo hranite

Svi želimo da brzo postignemo ciljeve. Isto važi i za dostizanje ciljane težine. Ponudite bilo kojoj osobi sa viškom kilograma dve opcije: da u roku od mesec dana ekstremnim režimom izgubi veći deo neželjenih kilograma ili da prati mnogo manje restriktivan način ishrane gde će i rezultati biti mnogo sporiji. Mislim da znate koju opciju će odabrati. I upravo taj ekspresni, nezdrav i neodrživ način ishrane dovodi do poremećenog odnosa sa hranom. Odjednom prestajete da konzumirate sve namirnice koje ste voleli, izbacujete čitave grupe namirnica, dok istovremeno unosite izuzetno nizak broj kalorija. Gladni ste, iscrpljeni, ishrana vam je potpuno monotona i sastavljena iz namirnica koje nisu na listi omiljenih i najukusnijih. Nije ni malo neobično da ćete u takvoj situaciji, opsesivno razmišljati o hrani, imati epizode prejedanja, osećaj krivice, vraćanje na ekstreman režim ishrane i tako sve ukrug.

O važnosti koncepta zdrave ishrane počinje da se razmišlja tek kada su iscrpljene sve druge opcije i kada se svaki od prethodnih pokušaja završio neuspehom.

Kada počnete čitav put mršavljenja od kilaže koja vam na kraju postane ciljna kilaža, jer je u međuvremenu svaki gubitak kilograma pratio veći dodatak, onda počnete da se pitate da li je od početka trebalo da odaberete drugi način. I verujte trebalo je!

Razmišljajte o promeni stila ishrane a ne o privremenoj dijeti. Naučite da obaberete zdrave namirnice iz svih grupa i da pravilno kombinujete. Odredite adekvatan kalorijski nivo i nađite zdrave i ukusne načine da kreirate obroke. Dopustite sebi i poneko malo zadovoljstvo sa vremena na vreme, naučite da se opustite.

Stabilizujte šećer u krvi: planirajte 3 obroka i jednu ili dve užine. Deo svakog obroka neka budu proteini ( riba, meso, jaja, mleko i mlečni proizvodi, mahunarke). Pored proteina dodajte i povrće u svaki obrok.

Planirajte ishranu makar jedan dan unapred, kupite sve namirnice koje će vam biti potrebne za svaki od obroka, pripremite užine koje ćete poneti na posao. Ne dozvolite da nemate plan.

Nema zabranjene hrane. Ukoliko je čokolada hrana sa kojom nemate kontrolu, planirajte 2 reda čokolade 1 nedeljno. Jedite je sa prijateljima, lagano uživajte u njoj, naučite da se opustite i ne povezujete je sa negativnim emocijama. Ovo naravno nije ni malo lako, i potrebno je vremena dok se ne osetite dovoljno stabilno da pokušate da promenite obrazac ponašanja vezan za određenu hranu.

Vaš obrazac ishrane ne bi trebalo da bude povezan sa samopouzdanjem. Naučite da vrednujete sebe na osnovu brojnih kvaliteta koje imate: divan brat ili setra, uspešan radnik, odličan sagovornik… Ne dozvolite da vrednujete sebe na osnovu broja kilograma koji pokazuje vaga ili na osnovu toga koliko ste zadovoljni jelovnikom koji ste taj dan pratili, tj izborom hrane koji ste taj dan napravili.

Svaki mali korak je bitan. Čak iako niste uspeli da odolite desertu ali ste pojeli veliku činiju salate i obabrali cele žitarice umesto proizvoda od belog brašna, vi ste na pravom putu ka zdravijem stilu ishrane.

Sagledajte svoje telo iz drugačijeg ugla. Kada razmišljate o svom telu, nemojte se fokusirati samo na nesavršenosti i regije koje bi hteli da promenite. Razmislite o svim sjajnim stvarima koje vaše telo može: da se izbori sa bolestima, da vam omogući da postanete roditelj, da vas iznenadi izdržljivošću i snagom, da vas nauči da uživate u stvarima za koje ste smatrali da vas nikada neće interesovati (trčanje, plivanje, voćnja bicikla, rolera, tenis)…

Zapisujte dnevnik svojim misli i emocija

Vaše trenutne misli mogu da diktiraju izbor hrane. Morate da ih prepoznate i vrlo konstruktivno reagujete na njih. Posmatrajte to kao da je pred vama matematička (ili logička) jednačina, a vi treba da pronađite rešenje! Npr možda je vaš trenutni instikt da ne jedete ništa ceo dan, jer ste pojeli parče pite za doručak. Razmislite analitički: Taj doručak neće biti nazadovanje, iako je bio veće kalorijske vrednosti nego što ste planirali. Rešenje: Odabraćete laganiju opciju za ručak i večeru, to će biti dobar balans.

Pokušajte da otkrijete pravi problem

Kada počnete opsesivno da razmišljate o hrani, zapitajte se šta se trenutno dešava u vašem životu što uzrokuje nervozu, zabrinutost, uznemirenost itd. Pokušajte da osmislite rešenje ili plan akcije, fokusirajte svoju energiju na sam problem, umesto na hranu koja može trenutno da čine da se osetite bolje.

Šta možete da promenite u trenutku?

Ljudi su jako dobri u pronalasku određenih rešenja, ali se pokazalo da je izuzetno teško kontrolisati sopstvene misli. Npr kada počnete da razmišljate o problemu i ne pronalazite rešenje ali nastavljate da mislite, konstantno podižući sebi nivo stresa… počinjete da mislite zašto se baš vama to događa, šta ste mogli da uradite u prošlosti pa da izbegnete trenutnu situaciju, kako biste funkcionisali da je situacija drugačija. I vrlo je teško da u tom trenutku svesno preusmerite svoje misli, da kažete sebi ok sada više neću da brinem (i mislim) o tome. Zato se preporučuje da pronađete drugi način da prekinete taj tok misli: da odete u šetnju ili teretanu, da pozovete prijatelja, pustite omiljenu muziku, uradite nešto kreativno (slikanje, štrikanje, dekupaž) ili provedete vreme sa kućnim ljubimcem.